Hemmagjord pesto

Jag kom på att jag inte gjort pesto på…tja, flera år tror jag allra minst och så kan man ju inte ha det. Alltså gjorde jag något åt det häromdagen. Eftersom jag inte är så imponerad av pinjekärnor och dessutom allergisk mot de flesta nötter brukar jag använda solroskärnor i min pesto. Det gjorde jag nu också, fast jag lade till pumpakärnor också, som ett litet experiment. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det blev riktigt bra! Jag kan också konstatera att det är bra att kolla att mixerstaven/blendern/vad man än tänker använda faktiskt fungerar INNAN man börjar… Någon som har tips på bra utrustning av detta slag till ett vettigt pris?

PESTO PIFF (stor bytta)

ca 2,5 dl solroskärnor

ca 1,5 dl pumpakärnor

1 kruka basilika

2-3 stora klyftor vitlök

ca 1,5 dl parmesan

olivolja

salt

Lägg ner alla ingredienser; olivolja, salt, vitlök och parmesan tar du så mycket eller lite du vill. Mixa ihop till en jämn röra av önskad grovlek  – tillsätt mer olivolja för att underlätta mixandet eller för att få en finare, mer flytande konsistens. Smaka av och ös eventuellt på med mer av det du gillar bäst. Koka pasta (gärna färsk!), klicka i pesto och kanske lite ectra olivolja i en panna, häll i pastan och blanda runt så att peston fäster fint. Om du vill kan du tillsätta antingen lite grädde för en mildare, krämig variant eller ganska rejält med olivolja för en ”renare” (men söligare) pestosmak. Lägg upp på tallrik, garnera med basilika, riv lite parmesan över och njuuuuuut !

       

Jag gillar en lite grövre konsistens på peston och tycker att det är gott med lite krispigt tuggmotstånd; dessutom led ju som sagt Casa Piff av en sällsynt mixer/blender strejk… Resultatet  blev jättegott tillsammans med tomat-och mozzarellafylld färsk pasta. Rekommenderas varmt! Gör du en sådan här stor sats så blir det troligtvis lite över som du kan spara i en burk med lock på i kylskåpet. Håller utan problem i åtminstone tio dagar, fast vid det laget brukar den ju vara slut…….. 😉

 

4 svar to “Hemmagjord pesto”

  1. Julia Says:

    Jag kör pasta med pesto, en skvätt grädde, lite tärnad soltorkad tomat, och så knaprigt bacon förstås. The best a girl can get!

  2. Julia Says:

    Vet du förresten hur jobbigt det är att skriva när man måste använda näsan till att slå mellanslag eftersom jag hållt tummarna sen igår?

  3. piffochpasta Says:

    Hehe! Du kan hålla mentala tummar hjärtat, jag vill ju inte att du ska skada dig eller så 😉 Din pestovariant låter för övrigt god, den ska testas.

  4. Julia Says:

    Detsamma till dig gumman! Du är en av mina bästa och käraste vänner, utan dig skulle det vara otroligt ensamt!
    Stor puss och kram!

Lämna en kommentar