Sommartider

Helgen har varit alldeles underbar; med mycket trädgårdarbete, lek och trevligt umgänge. Och så god mat, förstås! Herrn i huset bjöd undertecknad på härlig skaldjursbuffé i solnedgången på vår balkong i fredags – mycket bra initiativ. Igår grillade vi med goda grannar – också väldigt trevligt och gott. Vi körde lite knytisvariant och bordet var fullt av godsaker som grillad marinerad karré och kycklingfilé, tzatziki, sallad, grillspett med korvbollar, champinjoner och röd paprika, tomat- och mozzarellasallad, grillad halloumi, potatissallad, grillad färsk lök i folie, underbart lökbröd och färskost….. och lite annat som jag tror att jag har glömt. Min vana trogen så glömde jag plocka fram kameran, så det kan inte på något sätt bevisas, men å andra sidan var det inte så mycket som var annorlunda mot en ”vanlig” grillning så jag kan säkert återkomma.

 Jag kan varmt rekommendera den grillade löken som var alldeles ljuvlig! Ta ett gäng färska lökar, kapa blasten och skölj av dem. Slå in i folie och lägg på gallret när värmen falnat något. Låt dem ligga i ca 10 – 15 minuter och servera sedan som tillbehör till ert andra grillade, gärna med lite tzatziki eller någon annan god röra/grillsmör till. Så mumsigt!

Dessutom blev det litegrann över, så ikväll blev det ännu en god måltid på ”resterna”. Maken förbarmade sig över köttbitarna och jag bestämde mig för att sno ihop en snabb pasta med den sista kycklingfilén. Det blev också gott!

PASTA MED BBQKYCKLING, BROCCOLI OCH FÄRSKOST (ca 2 port)

ca 150g fullkornspasta

1 grillad kycklingfilé

olivolja/smör-rapsoljeblandning

½ pkt färskost med vitlök och örter

½ vitlök solo

pepparmix

en skvätt mjölk

broccoli

parmesan

Koka upp pastavatten, lägg i pasta och så mycket broccoli du vill ha. Tärna filén i  centimeterstora bitar, hetta upp matfettet i pannan och lägg i kycklingen. Bryn till den en aning, tillsätt pepparmix och pressa över vitlöken. Klicka i färskosten och slå på lite mjölk. Rör ut osten i mjölken och sänk värmen, låt det hela stå och puttra tills pastan har ca 3 minuter kvar av koktiden. Smaka av såsen så att du är nöjd med balansen mellan smakerna. Häll av vattnet från pastan och broccolin, häll i dem i  pannan och blanda, låt hela härligheten gosa till sig i någon minut. Lägg upp på tallrik och riv över lite parmesan (om det är din kopp te, alltså). Färdigt!

Idag har det dessutom planterats en hel massa kring Casa Piff. Trappan har fått nya vackra gäster, balkonglådorna har fått släppa penséerna till förmån för andra sommarblommor och penséerna har fått flytta ut på baksidan där de nu står i en vacker cirkel kring vårt gamla ofruktsamma plommonträd. I år fick det bli rosa toner (pelargoner, ros, petunia, verbena, lobelia, murgröna bla) på trappan, till fyraåringens stora glädje. Balkongen får istället njuta av lila, vitt, lime och grönt (blomstertobak,million bells, lobelia, leverbalsam och verbena)  och det kommer helt säkert bli jättefint när de stått till sig lite. Just nu ser trappan ut så här:

 

(Nej, jag har inte städat trappan efter planteringen. Ännu…!)

Hoppas att er helg varit lika skön som min! I annat fall – ta en promenad nu, i solnedgången och njut av alla dofter och färger. Den här tiden på året är det så vackert ute – särskilt i solnedgången – att mitt hjärta nästan brister…..

 

Lämna en kommentar